Ulleres progressives

per mirar-se el món de prop, però amb la distància necessària…

El carrer

8 comentaris

L’obertura d’Illa Carlemany ha evidenciat una de les nostres mancances més importants en matèria educativa –entenent aquest àmbit de la manera més àmplia possible–. No hi passo cada dia però sempre que ho faig, l’estampa és idèntica: adolescents vagant entre botigues o asseguts de deu en deu a l’entorn d’una taula i un parell de coca-coles. Ja podem anar condemnant el consumisme de la societat si l’únic oci que facilitem a la nostra canalla –com a Estat o com a comú– és el comercial. No tot ho fem malament en aquesta matèria, evidentment: l’oferta, el cost i l’organització de l’esport escolar, els esplais i la resta d’extraescolars és impecable. També tenim algunes zones verdes tot i que no les tenim blindades (el Parc Central o el Prat Gran d’Encamp viuen amenaçats constantment de tancament). Però no tenim carrer. No tenim, als nuclis urbans, gaires espais que compleixin el doble requisit d’estar descontaminats del món del consum i de no estar organitzats-animats-controlats pels adults. Espais, en síntesi, que fomentin l’autonomia i l’espontaneïtat dels nostres joves. I els pocs que tenim es tornen inaccessibles pel fred o els tornem inaccessibles per la por o per un excés de proteccionisme que ens fa veure com a civilitzats aquells pares que conceben les tardes dels seus fills com un procés sense fi de càrrega i descàrrega i com a salvatges aquells que, en canvi, aposten perquè el seu fill de 8 anys vagi sol i a peu a l’escola. Tan sols cal veure l’enrenou que es va organitzar quan el Govern Pintat va eliminar el transport escolar a tots aquells que vivien a menys d’un quilòmetre del seu col·legi…
Publicat originalment a la columna d’opinió La Seca, la Meca i… de la contraportada del Diari d’Andorra l’1 de febrer del 2012

Anuncis

8 thoughts on “El carrer

  1. Felicitats Yvan! La deconstrucció dels pobles ha estat una constant des dels anys 80. Els nens, adolescents, els joves i la gent gran són els que més pateixen aquesta desconstrucció salvatge. El Comuns han deixat fer per passiva (algunes vegades per activa) una de les primeres obligacions que te una administració local : CONSERVER, CREAR I MANTENIR CARRERS I PLACES. Al moment d’aprovar els plans d’urbanisme, ni politics, ni tècnis (arquitectes principalment) no van tenir en compte els objectius socials de l’urbanisme. A Andorra no hi ha carrers, hi ha vies de circulació de vehicles a motor i passatges comercials (a l’intempèrie o coberts). Els llocs de socialització han anat desapareixen.

  2. @Ferran
    Gràcies Ferran! Totalment d’acord amb tu. Existeix una responsabilitat pública sobre el tema, això em resulta incontestable. També poden solucionar-ho, si volen (obrint patis, halls i sales polivalents de les escoles fora de les hores de classe, etc.). L’arena principal, però, és la ideològica: ha guanyat la por, i ara som nosaltres mateixos els que ens horroritzem davant la possibilitat que tres nens sols juguin al carrer. Si t’interessa el tema, aquest reportatge està molt bé, ja em diràs. http://sociedad.elpais.com/sociedad/2012/01/06/vidayartes/1325817853_957628.html

    Gràcies per comentar!

  3. Yvan estic totalment d’acord amb tu,però jo faria una petita reflexió,si que es cert que
    quant dius de fer alguna cosa amb els teus fills,on la activitat no sigui consumir,set fa
    una mica difícil escollir el lloc o que fer.
    Però també he de dir que la falta d’imaginació avui dia es un factor molt important.
    Jo penso que no hem d’esperar a tenir-ho tot fet,em de ser imaginatius i involucrar a la canalla a ser partícips de les decisions amb les activitats de les quals participarà tota la família,ja de petits,es aquesta la única manera de que quant ells hagin de decidir per si sols,tindran la capacitat de fer-ho.
    Crec que es un mal de costums,que ja be errada per culpa dels pares des-de la infantesa.
    El gran problema del jovent,no es no saber on anar,el problema es que fer quant no es pot gastar.
    Crec hi ha moltes coses a fer sense gastar,el problema es que molts joves no han tingut l’educació necessària per saber trobar aquestes coses.

  4. Res no serà ja com era Yvan.
    Jo em vaig fer un tip de jugar al carrer. Quan venia un cotxe paravem i ja està. I em vaig fer un tip d’anar en bicicleta sense casc, d’esquiar sense casc, vaig fumar als 13 i vaig fer una pila de coses, suposo que no totes assenyades, que m’han fet com sóc.
    Però ara el tema és diferent, per múltiples factors que tu mateix expliques molt bé. I no tornarà a ser com era. No crec que les institucions tinguin prou poder perqué això faci un viratge. Són altres temps. Ara, si em demanen, m’agradava més l’espontaneitat d’abans. Això sens dubte.

  5. Hola Marcel i Gabi!
    Marcel, 100% d’acord amb tu. Com diu el Gabi (i apunto jo també), no tot és culpa de les institucions o no totes les paperetes ens les poden solucionar les institucions. Al final de la columna parlava de la por com a un dels frens a no aprofitar del tot lo poc que tenim al nostre abast, però també compro perfectament l’argument de la manca d’imaginació que tu afegeixes. Sí, també és això. I és una llàstima. I les alternatives que proposes també te les compro (mala tria del verb, no, aquest “comprar” quan parlem de no ser consumistes…). L’oci que més m’interessa és gratis. I a Andorra tenim un munt de muntanyes amb mil coses per fer però… l’Illa Carlemany plena d’adolescents errants…

    Gabi, jo també m’he passat la infància – adolescència al carrer, i tinc 30 anys!!! No fa tant de temps! I ara sembla impossible… Només discrepo amb tu en algunes coses que crec que sí que hem progressat i no en tinc nostàlgia (no compro tot el passat: m’agraden els cinturons de seguretat i els cascs per esquiar en el cas de l’esquí escolar, etc.) però entre l’Estat que et protegeix i l’Estat que et cova hi ha un munt de matisos possibles. I sí, la de l’espontaneitat em sembla una de les pèrdues més doloroses de la nostra societat.

    Mil gràcies als dos per comentar. Us recomano, si el tema us interessa, l’enllaç que he penjat en la resposta al Ferran. Molt interessant!

  6. El tema dels joves també el podriem extrapolar als adults. Molta gent no es fa responsable dels seus actes i ho deriva cap a l’escola (educació dels fills), cap a l’administració (treure la neu de les voreres, portar a judici un comú perquè un ha trapussat en un rajola mal collada,…), repenjar-se sobre el company de feina i molts altres exemples que tothom coneix. Crec que el que falta es que totes les persones, joves i adults siguin més independents i respetuosos amb els seus veins. Segur que tot aniria millor i els joves serien més imaginatius i no els faria falta dependre d’un entorn “comprat” per passar-s’ho bé.

  7. @Yvan Lara
    @Yvan,gracies a tu també per contestar i fer diàleg amb nosaltres,per mi es una satisfacció poder dir la meva amb aquest espai i es molt d’agrair.
    Encara que com deia l’altre dia la vostra companya l’Alba Doral,”Què foto jo aquí”,us diré que a mi en particular em feu content, i espero amb candeletes els vostres articles.
    A per cert tinc a les meves mans el llibre(LLIBERTAT del Jonathan Franzen) i de moment esta molt bé.
    GRACIES

  8. @Marcel
    Uf, sí, realment… què fotem tots aquí? 😉
    Gràcies a tu, Marcel, hi insisteixo, per ser a l’altra banda (tant si coincidim com si discrepem), si no això no té gaire sentit… Que bo, no recordava la recomanació, realment està molt bé! Records a en Katz, en Walter i companyia… Gaudeix-lo!

    Hola Joan, i gràcies per comentar! Res a dir, estic totalment d’acord amb tu. Sóc un ferm defensor de l’Estat, però molt sovint ens passem, volem un Estat que ens covi i ens oblidem, com bé dius, de la nostra responsabilitat.

Participa! Comenta el post!

