Ulleres progressives

per mirar-se el món de prop, però amb la distància necessària…

Accents

1 comentari

Teclats, teclats, teclats. A cada nova frontera un nou estat, una nova llengua, un nou teclat. Avui toca Mostar. Als teclats hercegovins, ces, esses i zetes accentuades, amb accents oberts, tancats i circumflexos, circumflexos d’aquells que empren els francesos i circunflexos de cap per avall, una mena de barret capgirat. Accents prefabricats, privats de la llibertat de marxar amb la lletra que ells decideixin, obligats a contraure matrimoni amb una consonant i acusats a l’ostracisme per incest si gosen relacionar-se amb una vocal. Ratolins universals, teclats hiperlocals, deutors de la seva llengua, de la seva cultura. Els francesos prefereixen el punt i coma al punt, les cometes circumflexes a les de pal i persegueixen tot accent obert o tancat que no reposi sobre una e. Els hercegovins em permeten escriure sense problemes “Brač” i em fan la guitza si vull escriure un “pero” que no escandilitzi els cor­rectors del Diari o que no m’obligui a passar pel sempredesagradable itinerari de l’Insert / Special Characters del Word. Vaja, que al locutori on em trobo per redactar i enviar aquesta columna, sempre curt de temps, sempre al darrer instant, els accents no tenen llibertat. No n’he trobat cap que s’atreveixi ni tan sols a tastar el regust de la rebel·lia, cap que hagi ni tan sols dubtat a llançar-se a la coneixença d’una a o d’una e, cap que hagi quedat convençut del meu relat de les virtuts de la o, de la u, de la i… Em rendeixo. Em convencen a mitges. La realitat s’imposa. Si no volen accents, no n’hi poso. Ni un de sol en tota la columna; una columna, pel que fa als accents, mig eslava.

One thought on “Accents

  1. Avui Mrozek estaria orgullós de tu 😉

Participa! Comenta el post!

