Ulleres progressives

per mirar-se el món de prop, però amb la distància necessària…

Una mica fart

Deixa un comentari

Són a tot arreu. Em persegueixen. A la televisió, a la ràdio, a les revistes, al metro, a l’escola, a la feina, a l’autobús, a casa… A tot arreu. No em puc lliurar d’elles. Potser ho aconsegueixo durant dos minuts però al tercer ja hi tornen a ser. Són presents fins i tot en els meus somnis. I no és que em facin por; simplement m’afarten. Sí, estic fart de totes les frases nominals que conclouen amb el substantiu mil·leni. I és que com us deia fa uns segons, aquestes construccions sintàctiques envaeixen la nostra vida. Engeguem la tele i ens diuen que no sé quina boda és la millor boda del mil·leni. Obrim el diari i llegim: “El darrer derbi del mil·leni”, mentre a la ràdio anuncien la berbena del darrer Sant Joan del mil·leni. Pujo a l’autobús i sento un nen que seu davant meu i que comunica a un amic seu que el convida al seu darrer aniversari del mil·leni. Mil·leni, mil·leni, mil·leni. Digueu-me, sincerament, no us afarta a vosaltres tant mil·leni?

I és que, a més, si aquest entusiasme fos justificat, del tipus ara fa dos mil anys un conjunt de no sé què va formar el planeta que actualment anomenem Terra, callaria i diria que és normal que la humanitat celebrés una data tan important. Però és que l’u de gener de l’any vinent és absolutament una data sense importància. I no per un motiu, sinó per molts. I és que, si fem càlculs, el segon mil·leni començaria cap a la tardor del 1996. M’explico: s’ha arribat a demostrar que Crist va néixer l’any quatre abans de Crist (contradictòria, la frase, eh?), i que a més no ho va fer a l’hivern sinó cap a la primavera. A més, tot i que fos veritat que va néixer l’any u, no us sembla d’un egocentrisme increïble que a causa d’aquest hipotètic naixement tothom hagi d’estar patint aquesta publicitat del nou mil·leni? Un altre apunt; cap al segle XVII (o XVI o XVIII, ara no me’n recordo) el calendari va avançar-se quinze dies. Aleshores, el mil·leni començarà el 16 de desembre? A més, s’ha de tenir en compte que els dies no duren exactament 24 hores (raó per la qual existeix l’any bissextil), i això també provoca que la data de l’inici del nou mil·leni sigui falsa. I darrerament, la dada més polèmica: el nou mil·leni comença realment l’any 2000? Jo crec que no, simplement perquè no va existir l’any zero, motiu pel qual l’any u començava el primer mil·leni, l’any 1001 començava el segon mil·leni i l’any 2001 començarà el tercer mil·leni.

Com heu vist, les errades són nombroses, però no són aquestes les que a mi em preocupen. A mi el que em fot és que uns quants privilegiats (privilegiats econòmicament, és clar, perquè moralment…) malgastaran milions i milions de dòlars per celebrar una data que realment no té res d’especial, mentre que molts desafavorits restaran indiferents puix no tenen ni tan sols un rellotge per saber quan són exactament les dotze de la nit. I ara us deixo, que he de començar a redactar un dels meus darrers articles del mil·leni (?).

Publicat originalment a la secció d’Opinió del nº 260 del setmanari 7Dies el 12 de novembre del 1999

Participa! Comenta el post!

